3000 jaar wonen en werken

In deze interactieve expositie beleef je de mooiste verhalen en leer je over de vondsten van 25 jaar aan opgravingen in Leidsche Rijn.

Weinig plekken in Nederland zijn zo intensief door archeologen onderzocht als het Utrechtse stadsdeel Leidsche Rijn. Dit heeft een verrassend beeld opgeleverd van 3000 jaar wonen en werken in het hart van ons land. Deze expositie belicht de meest opvallende momenten en vondsten uit deze geschiedenis. De rode draad door de expositie is de steeds intensievere benutting van de omgeving door de mens. Om te leren denken als een archeoloog, maak je eerst kennis met de basistechnieken van archeologie zoals opgraven en conserveren. Puzzel met scherven om een vondst te reconstrueren en ontdek op de interactieve schermen wat er zoal in Leidsche Rijn gevonden is. Weet jij ook een moord in de IJzertijd op te lossen…?

Gewapend met deze nieuwe kennis daal je via de tijdlijn af naar het verleden. Deze tijdlijn vat zo’n 5000 jaar aan nieuwsflitsen uit Leidsche Rijn, Nederland en Europa samen.

Vervolgens neemt een indrukwekkende 360° film je mee in de ontwikkeling van het gebied waar jij je nu bevindt, van de Bronstijd tot het heden. De rest van de expositie presenteert de hoofdlijnen uit de levensloop van het landschap en de materiële cultuur door de eeuwen heen.

Kruip in de huid van een boerenzoon die als ruiter carrière maakt in het Romeinse leger, leer meer over de oorlog die de Graaf van Holland voerde of test je kennis over de klederdracht van allerlei verschillende samenlevingen door de tijd heen in het virtuele pashokje. Ontdek en beleef de geschiedenis!