Basisonderwijs

Het museum biedt educatieve activiteiten aan voor het basisonderwijs, groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8.

Het nieuwe programma voor het basisonderwijs bij Museum Hoge Woerd is klaar! Ons museum is al door heel wat schoolklassen uit de regio en ook door scholen elders in het land bezocht. Vol trots presenteren wij het aanbod voor het seizoen 2017-2018 en lichten hier kort de werkwijze toe:
Een bezoek met een groep leerlingen aan het castellum duurt ongeveer 1 uur. Maak zelf een combinatie van één activiteit uit de categorie WETEN en één uit de categorie MAKEN, SPELEN of ONDERZOEKEN.

De activiteiten worden begeleid door museumdocenten en per 15 leerlingen verwachten wij ook 2 actieve begeleiders vanuit school. Kosten van een klassenbezoek zijn 45 euro voor een bezoek van max 30 leerlingen. Naast de beschrijving van de activiteiten staat het aanvraagformulier.

Optioneel kan iemand van de Historische Vereniging Vleuten, de Meern, Haarzuilens & Leidsche Rijn bij de school op bezoek komen. Kosten hiervan bedragen 30 euro extra, het bezoek duurt ca. 1 uur en de informatie is in overleg. De totaalprijs van klassenbezoek en bezoek aan school bedragen 75 euro.

Het is ook mogelijk om bij Museum Hoge Woerd museumkisten en spreekbeurtkoffers te reserveren.

Klassenbezoeken, museumkisten en spreekbeurtkofers dient u minimaal 2 weken van tevoren te reserveren. Reserveringen worden binnen 3 werkdagen in behandeling genomen.

Let op: Uw aanmelding is pas definitief als u een bevestiging per mail heeft ontvangen.

Activiteiten groep 1/2

Romeins schip

De leerlingen gaan gekleed als Romeinse kinderen op pad. Na een inleiding over het schip, de schipper en zijn spullen die bij het schip gevonden zijn, maakt de groep een opdracht bij het schip.

Kruidenbuideltje

In het badhuis gebruikten de soldaten heerlijk geurende kruiden om het baden aangenaam te maken. Leerlingen maken zelf een kruidenbuideltje gevuld met lavendel of pepermunt. Thuis kunnen ze het gebruiken in bad of voor een heerlijk ontspannend voetenbadje.

Romeinse spelletjes

De leerlingen spelen korte spelletjes als: Wat is er weg?, Hoe deden die Romeinen dat? of Romeins memory. Spelenderwijs komen heel veel Romeinse gewoonten en gebruiken langs.

Notenspelletjes

Het deltaspel en het orkaspel zijn twee spellen met walnoten waar de Romeinse kinderen erg veel plezier aan beleefden. Leuke spellen om met zijn allen te doen op het binnenterrein van het castellum.
(N.B. Dit is een buitenactiviteit. Bij slecht weer wordt een alternatief aangeboden.)

Activiteiten groep 3/4

Romeins schip

Gekleed in een Romeinse tunica stappen de leerlingen de wereld van de schipper binnen: Wat heeft hij meegemaakt voordat zijn schip zonk? Waarom waren er nog zoveel spullen aan boord? Waarom zijn de voorwerpen zo goed bewaard gebleven? Na deze inleiding gaan ze op onderzoek bij het schip met een opdracht.

Badhuis

Op het voorterrein bij de ingang van het
castellum stond vroeger een middelgroot badhuis. Waarom lag het badhuis buiten de omwalling van het castellum? Wat deden de Romeinen zoal in dit badhuis? Was het badhuis alleen voor de Romeinse soldaten bedoeld? Ter plekke worden de leerlingen ingewijd in de badhuisrituelen van de Romeinen.

Kruidenbuideltje

In het badhuis gebruikten de soldaten heerlijk geurende kruiden om het baden aangenaam te maken. Leerlingen maken zelf een kruidenbuideltje gevuld met lavendel of pepermunt. Thuis kunnen ze het gebruiken in bad of voor een heerlijk ontspannend voetenbadje.

Dakpannen en diersporen

De Romeinen verrichtten allerlei werkzaamheden, waaronder het maken van dakpannen voor de daken van de soldatenverblijven en huizen. De dakpannen lagen in het veld te
drogen. Per ongeluk liep er dan wel eens een dier of mens over de pannen of een insect bleef erin vastzitten. Leerlingen gaan zelf een stukje dakpan met een afdruk maken.

Notenspelletjes

Het deltaspel en het orkaspel zijn twee spellen met walnoten waar de Romeinse kinderen erg veel plezier aan beleefden. Leuke spellen om met zijn allen te doen op het binnenterrein van het castellum.
(N.B. Dit is een buitenactiviteit. Bij slecht weer wordt een alternatief aangeboden.)

Romeins baden

De Romeinen hadden geen zeep. Hoe wasten ze zichzelf dan? Al het zweet en vuil werd van de huid geschraapt met een badschraper. Ze gebruikten hierbij geurende olie en fijn zand. Hoe voelt dat? De leerlingen proberen het zelf uit!

Activiteiten groep 5/6

Romeins schip

Hoe heeft men het schip ooit ontdekt? Hoe gaat een archeoloog te werk bij zo’n grote,
spectaculaire vondst? Wat komt hier nog meer bij kijken? De leerlingen onderzoeken bodemvondsten die in en om het schip gevonden zijn.

Wachttoren

Met de bepakking van een soldaat loopt de groep vanuit het castellum over de Romeinse weg naar de wachttoren. Door een hoorspel in de toren en uitleg van de museumdocent
krijgen ze een idee hoe het leven van de soldaten in de wachttoren geweest moet zijn.
Ze beklimmen ook de toren en van bovenaf kun je het punt zien in de stad Utrecht waar
de volgende wachttoren heeft gestaan!

Archeologie

In het museumdeel 3000 jaar wonen en werken bevindt zich een archeologie-eiland. Een archeoloog is eigenlijk een soort detective, speurend naar sporen uit het verleden. Bij het eiland ontdekken ze hoe een archeoloog zijn speurwerk verricht.

Molaspel in buidel

Romeinse kinderen en ook volwassenen speelden veelvuldig het molaspel. Het
speelbord is regelmatig teruggevonden bij opgravingen. Er zijn verschillende varianten.
De leerlingen gaan een rond molaspelbord maken in een buidel. Met speelsteentjes
kunnen ze het spel met elkaar spelen. Wie is de ander te slim af?

Vlaggenseinspel

Wachttorens werden gebruikt om de omgeving in de gaten te houden en elkaar boodschappen door te geven. Het vlaggenspel is een seinspel waarbij je aan elkaar berichten doorseint.
Gebruikt de seiner de goede vlaggen? Is het bericht duidelijk?
(N.B. Dit is een buitenactiviteit. Bij slecht weer wordt een alternatief aangeboden.)

Badhuisquiz

Hoe werkte het badhuis? Wat deden Romeinen in het badhuis? Hadden ze zwemkleding aan? Hoe lang bleven ze er eigenlijk in? Na een verhaal over het badhuis spelen ze de badhuisquiz. Na de quiz weten ze van alles over de rituelen in het badhuis.

Vondstenonderzoek

Als archeoloog kom je soms vreemde voor-werpen tegen. Door uitgebreid onderzoek en de voorwerpen van alle kanten te bestuderen, kom je vaak tot bijzondere ontdekkingen. De herkomst, het gebruik, de datering en de materiaalkeuze vertellen vaak meer dan je in eerste instantie denkt. De leerlingen gaan als een echte archeoloog te werk en onderzoeken meerdere voorwerpen uit het verleden.

Activiteiten groep 7/8

Romeins schip

Hoe kom je er achter hoe oud het Romeinse schip is? Hoe werkt jaarringenonderzoek? Welke methoden zijn er nog meer om vondsten te dateren? De groep verdiept zich in dendrochronologisch onderzoek. Daarna bestuderen zij de verschillende voorwerpen.

Limes

Het castellum en de wachttorens bevonden zich langs de limes, de noordgrens van het Romeinse rijk. Aan de stuurboordzijde van het schip is heel veel informatie over de limes te vinden. Aan de hand van een opdrachtenspel puzzelen ze de limes in elkaar.

Wachttoren

Terwijl de leerlingen over de Romeinse weg naar de wachttoren lopen, horen ze onderweg hoe de wachttorens functioneerden. Bij de
wachttoren aangekomen ontdekken ze nog meer over het leven van de soldaten tijdens de wacht op de wachttorens. Wat aten ze? Hoe werkte het wachtrooster? Hoe lang verbleven ze op de wachttoren?

Archeologie

In het museumdeel 3000 jaar wonen en werken bevindt zich een archeologie-eiland. Een archeoloog is eigenlijk een soort detective, speurend naar sporen uit het verleden. In zes stappen ontdekt de groep wat het werk van de archeoloog inhoudt.

Romeinse munt

De Romeinen hebben het muntsysteem naar onze regionen gebracht. Voor die tijd werd er vooral ruilhandel gepleegd. De leerlingen maken hun zelf ontworpen Romeinse munt in goud, zilver of koper. Welke keizer kies jij op je munt?

Vlaggenseinspel

Wachttorens werden gebruikt om de omgeving in de gaten te houden en elkaar boodschappen door te geven. Het vlaggenspel is een seinspel waarbij je aan elkaar berichten doorseint.
Gebruikt de seiner de goede vlaggen? Is het bericht duidelijk?
(N.B. Dit is een buitenactiviteit. Bij slecht weer wordt een alternatief aangeboden.)

Molaspel

In paren of drietallen strijden de leerlingen tegen elkaar op grote houten speelborden. Wie legt de meeste mola’s? Wie is de ander te slim af? Snelheid en vaardigheid worden op de proef gesteld. Het molaspel is de meest populaire game van zo’n 2000 jaar geleden.

Aardewerk sorteren

De Romeinen en de inheemse bevolking
maakten allerlei voorwerpen van aardewerk. Er zijn vele soorten aardewerk teruggevonden uit de Romeinse tijd. Wat zijn de kenmerken van de verschillende soorten aardewerk?
Welke voorwerpen werden er van dat aardewerk gemaakt? Met een onderzoekblad en wat tips leren de leerlingen het Romeinse aardewerk te determineren.

Reserveren

Klassenbezoek reserveren

  • Kies eerst voor welke groep u wilt reserveren. Kies vervolgens 2 activiteiten.
  • Groep 1/2

  • Groep 3/4

  • Groep 5/6

  • Groep 7/8

 

Uw gegevens